שרירים תפוסים ברצפת האגן

שרירים תפוסים ברצפת האגןנשים רבות המתמודדות עם כאבי אגן, סובלות מתפקוד לקוי של רצפת האגן, אך במיוחד מטונוס שרירים מוגבר, או שרירים אגן תפוסים. שרירי רצפת האגן הם קבוצת שרירים הנצמדים לחלק הקדמי, האחורי, וצידי רצפת האגן ועצם העצה.

שרירים אלו הם דמויי ערסל או מנשא, ותומכים בשלפוחית השתן, הרחם והרקטום. הם עוטפים גם את פי הטבעת והנרתיק.

שרירים אלו חייבים להיות מסוגלים להתכווץ כדי לשמור על הסורגים, וכדי להירגע ולאפשר תנועות שתן ותנועות במעי הגס, וקיום יחסי מין. כששרירי רצפת האגן תפוסים, הם גורמים לכאבי אגן, או לדחיפות ותכיפות בתפקוד שלפוחית השתן והמעיים.

כשהם צונחים, הם תורמים לבריחת שתן או צניחת איברים באגן ומחמירים את התסמינים. אישה עשויה לחוות אף מצב של שילוב שרירים תפוסים מדי ורגועים מדי.

תסמיני שרירים תפוסים ברצפת האגן

שרירים תפוסים ברצפת האגן עשויים לגרום לתופעות הבאות:

ליקויים במתן שתן – כולל תכיפות, דחיפות, הססנות ועצירת הפעלת זרם שתן, כאבים במהלך מתן שתן או חוסר יכולת לבצע ריקון מלא.

ליקויים במתן צואה – כולל עצירות, מאמץ, כאב במהלך או לאחר הפעולה.

כאבים שאינם מוסברים – בגב התחתון, באזור האגן, הירכיים, אזור איברי המין או פי הטבעת.

כאבים במהלך או לאחר קיום יחסי מין – כולל במהלך אורגזמה או גירוי מיני.

התכווצויות שרירים – גורמים לשרירי רצפת האגן להתכווץ.

אבחון שרירים תפוסים ברצפת האגן

בעיות אלו מאובחנות על ידי רופאים שהוכשרו במיוחד לאבחון וטיפול ברצפת האגן בנשים, ופיזיותרפיסטים המשתמשים בשיטות פנימיות וחיצוניות ידניות להערכת תפקוד שרירים אלו. הם מעריכים את יכולת האישה לכווץ ולהרפות את שרירי רצפת האגן, ולהרגיש את נקודות הגירויים בשרירים.

גם עצמות ושרירי הגב התחתון, הירכיים ומפרקי הרגליים מאובחנים, היות ומפרקים אלו עשויים לגרום להתכווצות שרירי רצפת האגן. כששרירים אלו תפוסים או חלשים, הם עשויים להשפיע על מפרקי הירכיים ועצמות הגב, מה שמוביל לכאבים מתמשכים בגב התחתון ובירכיים.

חשוב שנשים הסובלות מבעיות גב תחתון ואגן יקבלו טיפולים לסוגרים, לצניחת אגן, דחיפות ותכיפות בפעולת שתן או מעיים, עצירות או כאבים במגע. במילים אחרות, כשכאבי גב תחתון וירכיים אינם משתפרים, יש לאבחן את רצפת האגן.

אם הבדיקה הפנימית של שרירי האגן כואבת מדי, נקבעת התכווצות ברקמת החיבור של הבטן, הירכיים, המפשעה והגב התחתון. רקמת החיבור מהווה את “מיכל” השרירים, ואלו צריכים להיות רגועים לפני שניתן לטפל בהם באופן פנימי.

חוסר תפקוד רקמת החיבור מקבל עדיפות ראשונה טרם הטיפול בנקודות הגירוי, והטיפול בהם חייב להקדים את הטיפול היעיל בשרירים הקצרים.

טיפול בשרירים תפוסים ברצפת האגן

כששרירי רצפת האגן תפוסים וחלשים, ההתכווצות מטופלת לפני החולשה. לאחר שהשרירים רגועים לחלוטין, כוחם נבדק מחדש והמטופלת מקבלת הוראות לביצוע תרגילים לחיזוק רצפת האגן. טיפול עצמי הוא חלק חשוב מהטיפול.

יש להימנע מדחיפת האגן או הפעלת מאמץ במהלך מתן שתן, ולהתייעץ עם הרופא לגבי טיפול בעצירות. הרפיית השרירים באזור רצפת האגן חשובה, וביצוע תרגילי קיגל היא שיטה אחת לסייע בהארכת והרגעת שרירים אלו.

נשימות עמוקות סדירות הן חלק חשוב מלמידת הרגעת מתח בכל שרירי הגוף, אך במיוחד בשרירי רצפת האגן. אמבטיות חמות פעמיים ביום מועילות אף הן.

לימוד התמודדות עם כאבים הוא חלק חשוב בטיפול בבעיות שרירי רצפת האגן, היות ואזור האגן הוא אזור המחזיק לחץ. חרדה, מתח, גישות חיים ואמונות מקובעות עשויים להנציח שרירים תפוסים וכאבים באגן הירכיים. הבנת פעולת מערכת כאב הוכחה כשיטה יעילה להפחתת האיום על בעיות רצפת אגן מתמשכות.